tiistai 9. helmikuuta 2010

Miten saada koko ryhmä innostumaan ja osallistumaan dialogiin aktiivisesti?

"...Olisi...hienoa saada vaikka muutama kultainen sääntö/käsky ..., millä osallistumista voi edistää/estää."

Ajattele että oppimistilanteessa kaikki osallistujat ovat oppimisyhteisön jäseniä. Kun puhutaan oppimisyhteisöstä, se tarkoittaa avointa osallistuvaa vuorovaikutusta ja silloin yhteisöllisyyden tunteen kokemista. Yhteisöä eikä yhteisöllisyyden tunnetta synny paikalla, mutta poissaolevien, eristäytyvien ja yksinpuhelevien kesken.

Jos näin on, valmenna opiskelijoitasi osallistumaan ja olemaan aktiivinen yhteisön jäsen. Käytä valmennuksen tukena web-palvelua ja siellä olevaa dialogiosaamisen jaottelua. Valitse, mistä dialogiosaamisen tavoitteesta lähdette liikkeelle ja miten etenette. Tämän valinnan voi tehdä opiskelijoidenkin kanssa. Toisaalta voit valmentaa opiskelijoita vain niissä asioissa, joita jo itsekin jonkin verran osaat.

Jos valmennus on koulutuksen lyhyyden vuoksi mahdotonta, rakenna oppimistilanne prosessiksi, johon kuuluu tämän tästä yhdessä tehtäviä juttuja. Siis pienimuotoisia sellaisia. Näin jokaisella on ainakin pienissä ryhmissä  mahdollisuus aktiivisesti osallistua ja kantaa kortensa kekoon. Vaikka koko ryhmän kanssa asioita vielä yhdessä työstettäessä kaikki eivät ehdi saada puheenvuoroa, jokainen on kuitenkin saanut olla aktiivisesti mukana tiedonluomisessa. Se dialogi jo innostaa useimpia.

Suurryhmässä (ja pienemmässäkin) opettajan yksisuuntainen yksinpuhelu (tätä omaa yksinpuheluaan lainkaan havaitsematta), tyhjentävästi ja täydellisyyteen pyrkien asiat paketoiden saa kyllä useimmat opiskelijat  tai muut osallistujat sulkeutumaan.

2 kommenttia:

  1. Jossain kehittämistilanteessa ryhmän mukaan saaminen helpottuu kun jaetaan ryhmä pienryhmiin ja jaetaan kullekin ryhmälle oma aihe, johon heidän tulee yhdessä pohtien kirjata muutama asia, joka koetaan tärkeänä kyseisessä asiassa. Pohtimisvaihe ei saa olla liian pitkä, usein riittää 5-10 minuuttia. Sen jälkeen pienryhmä siirtyy toisen pienryhmän tuotokselle ja lisää kyseiseen tekstiin niitä asioita joita heidän mielestään kyseisen toisen pienryhmän liittyy. Näin jatketaan kunnes kukin ryhmä on kiertänyt kaikki annetut aiheet. Ryhmätöistä kootaan esiin nousseet asiat ja lähdetään niiden pohjalta viemään asiaa eteenpäin. Tässä mallissa kaikilla ryhmän jäsenillä on mahdollisuus tuoda oma mielipiteensä esin ja päästä vaikuttamaan. (Hannele K)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se vain on tuossa pienryhmiin jako tilanteissa ongelmallista (kokemusta on), että varsinkin jos väki on toisilleen oudompaa, niin se pien ryhmä oppii tuntemaan kyllä toisensa, mutta muut ryhmät jäävät tuntemattomimmiksi. ja varsinkin, jos vielä kerätään eri puolilta Suomea olevasta väestä samalla suunnalla asuvat yhteen, ei siinä kyllä opi tuntemaan ketään kauempaa tulleita ja oman alan väki ei kuule toisen alan mietteitä. Ehdotus: Vaikka jaetaankin pienryhmiin, niin joka 5-10 min vaihdoksessa myös jäsenet kiertäisivät jollakin tapaa samalla. Näin ollen pienryhmän miehitys vaihtuisi ja saataisiin kokonaisvaltaisempi kuva ryhmän ihmisistä ja oppisi tuntemaan enemmän koko väkeä silloin. (Vesku Niäminen)

      Poista