perjantai 26. helmikuuta 2010

Miten ryhmä aktivoidaan dialogiin?

Miten ryhmä aktivoidaan dialogiin (aloitus, ylläpito, muu fasilitointi)?

On luonnollisesti monia tapoja aktivoida ryhmää dialogiin. Olennaista on, ettei hyvä tavoite jää pelkäksi haaveeksi. Näin kun näyttää kuitenkin käyvän harmillisen usein. Seuraavassa joitakin ideoita.

Aloitus: Kun ryhmä rupeaa työskentelemään yhdessä, silloin on hyvä alkaa tehtävällä, jossa kaikki pääsevät mukaan. Voit aloittaa ryhmän kanssa symmetrian sääntöön perustuvalla tehtävällä. Jaa opiskelijat sopivan kokoisiin ryhmiin. Pyydä ryhmiä valitsemaan jokin esine vuoron ottamisen ja antamisen symboliksi. Tämä esine kulkee pienryhmässä keskustelun aikana kaverilta toiselle merkkinä siitä, että jokaisen odotetaan osallistuvan ja kertovan ajatteluaan yhtä usein ja yhtä paljon (lyhyet puheenvuorot!). Valitse ryhmän keskusteluteemaksi esim. jokin oppimisen tavoitteeseen liittyvä helppo asia tai kysymys. Tämä on yksi pieni esimerkki jokaisen opiskelijan saamisesta mukaan keskusteluun ja ilmaisemaan itseään.

Ylläpito: Dialogin ylläpitoon on monia toimintatapoja. Keskustelussa ne perustuvat  toisen puheen sanatarkkaan vastaan ottamiseen, toisen puheesta sanatarkasti jatkamiseen, dialogiseen tiedustelemisen taitoon ja toisen puheessa avainlausumien hoksaamiseen ja niiden avaamiseen. Jotta ryhmässä päästäisiin keskustelussa liikkeelle, osallistujat otetaan koko ajan mukaan pienin tehtävänannoin. He saaavat ja miettiä asioita yksin, parin kanssa tai pienryhmissä. Pareja ja pienryhmiä on syytä vaihtaa tarkolituksenmukaisesti. Näitä tilanteita kannattaa varioida monin tavoin. Näin keskustelu opettajan tai muiden auttamana ja tukemana kulkee jouhevasti ja dialogisesti.

Fasilitointi: Ryhmän keskustelua auttaa ja tukee dialogin fasilitaattori. Fasilitaattori osaa dialogiosaamiseen kuuluvia keskeisiä asioita ja toimintatapoja. Näitä useimpien pitää tietoisesti harjoitella. Fasilitaattoreita kannattaa vaihtaa. Näin voi tehdä kuitenkin vasta sitten kun kaikki osallistujat ovat oppineet joitakin keskeisiä dialogin ylläpitoon kuuluvia asioita. Opiskelijat oppivat esimerkiksi pienryhmissä ylläpitämään dialogia, jos heitä siihen ohjaa. Tällaisten harjoitusten jälkeen ryhmästä onkin kehittynyt yhteisö, jossa kaikki keskustelevat, työskentelevät yhdessä ja osaamista karttuu.

1 kommentti:

  1. Kommentoin jo jonnekin muualle blogeissa juuri tähän liittyvää asiaa. Ajatuksenani olisi se, että uutta ryhmää valmisteltaisiin dialogiin jonkin yleisemmän ja kaikille tutun aiheen kautta. Tämä edistäisi alkuu osallistumista ja ehkäisee jonkin ryhmän jäsenen dominointia.

    Tässä kuvatut pienet menetelmät ovat varmasti myös hyviä dialogin opettelussa.Fasilitointi jää ryhmätöissä usesti opettajan vastuulle.
    -jormak

    VastaaPoista